Zákaznická linka: +420 778 700 776 Po - Pá: 8:00 - 17:00
Specialisté na toulky po venkově od Waldery
27. 05. 2016 pelety přeprava cisterna dřevo

Marek Řebíček a jeho společnost Waldera dnes zákazníkům rozváží tisíce tun dřevěných pelet a briket unikátními podvozky Volvo s nezvyklými nástavbami. Najít ideální řešení však trvalo několik let.

K dřevěným palivům se Marek Řebíček dostal náhodou, prodal malou poradenskou společnost a lákalo ho začít dělat něco hmatatelného a ideálně v novém oboru. Ještě před pár lety bylo topení dřevem na venkově možné jen klasicky přes polena a spoustu práce. V Rakousku a Německu se v té době v rámci důrazu na lokální obnovitelné zdroje začalo masivně prosazovat topení lisovanou pilinou - dřevěnými peletami v automatických kotlích, které nahrazovaly topné oleje. U nás se také našlo pár nadšenců, kteří se pustili do výroby pelet, tradiční výrobci kotlů na dřevo nabídli nové produkty, ale když už se našel zákazník, který by do topení šel, nebylo jak mu pelety rozumně dopravit.

Respektive vždycky seženete kamaráda s Avií nebo s autem s rukou, vypravíte se sto kilometrů k výrobci pro pár tun paliva a pak ručně skládáte pytle s peletami a nakonec chodíte do kontejneru s igelitem. To si ale moc oproti uhlí nebo štípanému dřeva nepomůžete, máte doma super kotel a jste pořád obstaravatel paliva.

Tak vznikl koncept Waldera pana Řebíčka na obsluhu zákazníků, co chtějí na venkově žít moderně, anebo bez námahy a nemají prostě plynovou trubku před domem.
Zní to banálně, ale máte tunovou paletu s palivem nebo dokonce volně ložené pelety – malé granule a musíte je dopravit do skladu zákazníka. Nikdo vám nepomůže přes travnatý dvorek anebo nízká vrata. Takže zapomeňte na auto s hydraulickým čelem či jeřábem, nic neřeší. To samé pelety dovážené silo cisternou, jak to na cementovém návěsu zvážit, odsát prach, nepoškodit palivo vysokým tlakem?

Začátky byly hodně složité, včetně první cisterny, u které se Marek Řebíček spolehl na zkušenosti českého dodavatele, až se mu za jízdy zlomila v půlce.
Klíčové bylo pro Marka používáním zavěšených vozíků na náklaďácích a práce začala být najednou větší zábava. Byli při dodávkách pelet rychlejší, budili na vesnicích pozdvižení, nevadil díky plachtovým valníkům sníh a déšť a hlavně zákazníci byli úplně nadšení.

Palety se díky Moffettům ze dvora najednou přesunuly až do garáže, skladu, prostě kam dojel osobní automobil zákazníka, dojela i distribuce Waldera. Dokázali přebrodit potok, vyprostit ze staré žumpy, na kterou zákazník zapomněl.

Zlomená cisterna Marka posunula k hledání jiných partnerů, a tak s výrobcem silo nástaveb Jardou Řehákem z Čížkovic začali stavět pořádná sila se spoustou vychytávek, jako je vážení na autě, nebo odsávání prachu a to už na podvozcích Volvo 8x2 klasické koncepce.

Nicméně vývoj jde dál a Markovi se líbí, že výrobci aut i peletové firmy v Rakousku i Německu stále hledají další chytrá řešení – seriózně o tom přednášejí na konferencích. A tak Waldera v rámci vybudování nové výroby pelet na pile v Brumově - Bylnici minulý rok postavila s Volvem několik aut, které můžeme považovat za opravdové speciály pro lokální distribuci paliv. Mají vysokou nosnost, skvělé manévrovací schopnosti a hlavně se dokážou za patnáct minut přeměnit z cisterny na valník s terénním vozíkem.

Nové podvozky Volvo FM 8x2 Tridem s druhou a čtvrtou nápravou zvedací a natáčecí fungují od podzimu a řidiči i zákazníci jsou z nich nadšeni.

Proč se Waldera rozhodla znovu pro Volvo? „Měl jsem poměrně jasnou představu, jak to auto má fungovat, požadavek zněl na podvozek 32t Tridem, celý na vzduchu kvůli výměně nástaveb, automat.
Jak se ukázalo, rozhodování bylo i bez sympatií ke značce docela jednouché, Tridem 8x2 dělá málokdo a na vzduchu jen Volvo.“, říká Marek pobaveně.
Navíc i matka Waldery – firma Eurocorp Trade Volva nakupuje a tak se to pěkně propojilo.

Volva FM jsou osazena nosičem výměnných nástaveb BDF, olejovým čerpadlem s výkonným chladičem a na hnací nápravu přišly podmetací řetězy Lanvec, které jsou pro Walderu neocenitelnou jistotou, že dojede až k zákazníkovi. Zadní nárazník je speciální zlamovací pro uchycení terénního manipulátoru Moffett.

Motory D13 460PS jsou pro těžké sólo a kopcovitý terén ideální, převodovka I-shift a motorová brzdy VEB+ samozřejmostí.
Auta mají pod nosičem nástaveb instalovaný vážní systém MOBA, který umožnuje přesné vážení pro zákazníka a současně přehled, kde se vozidlo nachází, lze přes něj komunikovat s řidičem, zasílat mu trasu závozu.

Stejně důležité jsou i nástavby na FM, obor dřevěných paliv je částečně sezónní záležitostí a na zimu nutně potřebujete silo na pelety pro velké zákazníky, ale v létě se takový speciál uživí těžko.

Takže Waldera používá ještě valníkovou nástavbu na 16 palet s terénním manipulátorem Moffett, který má nosnost 2t, náhon na všechna kola včetně uzávěrek a zvládne v terénu neskutečné věci.
Principem je, že auto zůstává na návsi, komunikaci a vše se dojezdí manipulátorem, díky tomu Marek neřeší zapadlá auta a naštvané zákazníky.

Velké sólo s vozíkem je ideální kombinace pro lokální rozvoz do 150km od výroby, díky kapacitě funguje ekonomika, řidič se cítí bezpečně a nebojí se zajet do zapadlých osad. Navíc na slovenské hranici je potřeba i počítat s váhovými limity v zahraničí, soupravy jsou při závozu prakticky nepoužitelné.

Výměna nástaveb včetně zapojení hydrauliky trvá okolo 15 minut, Waldera je tedy i během jednoho dne velmi flexibilní v plánování rozvozu.

Identickou službu jako v peletách poskytuje Waldera pro svého zákazníka v rozvozu uhlí v big bagu o váze 1t, díky Moffettu může uhlí i vysypat zákazníkovi do skladu.

Silocisterna 32m3 je originálním výrobkem pana Řeháka z Čížkovic, tlakový olej z čerpadla na podvozku pohání hydromotor a ten výkonné dmychadlo, pelety vyžadují spoustu vzduchu, ale velmi malý tlak, současně přes výkonné filtry se odsává znečištěný vzduch ze skladu zákazníka a vrací se do dmychadla.

Většina zákazníků kupuje 3-5t paliva na celou sezónu, takže auto má denně 4-7 vykládek.

 

Co Marka na distribuci pelet nejvíce baví?

 

„Obor dřeva jako takový má dobrou image, líbí se mi produkt, který nemá reklamace, zákazník ho spálí a každý rok se vrátí, baví mě obsluhovat spokojené a entuziastické lidi na venkově, naprostá většina z nich jsou milí lidé a člověk sice řeší běžné technické problémy, nenarazí však na naštvaného skladníka, co vám nevyjde vstříc. Dobrý produkt, skvělá služba, usměvavý a schopný řidič a dlouhodobý zákazník je skvělá kombinace. Jen ty zimy by mohly být lepší.“

 

Nejčtenější články

Certifikace ENplus Certifikace ENplus

Certifikace ENplus zaručuje kvalitu dřevních pelet tak, aby chránila všechny zúčastněné.

 

Celý článek
Proč topit briketami Waldera Proč topit briketami Waldera

Zásady a důvody pro topení briketami

Celý článek
Příručka pro výstavbu sil a skladování dřevních pelet Příručka pro výstavbu sil a skladování dřevních pelet

Příručka pro výstavbu sil a skladování dřevních pelet popisuje požadavky na ochranu kvality paliva a tím zajišťuje bezpečné skladovací podmínky pelet pro obě zúčastněné strany – instalační techniky i spotřebitele. Jsou zde zahrnuty jak technické požadavky na sklady s peletami, tak informace ohledně bezpečného a hospodárného provozu těchto skladů. 

Celý článek