Žlutí trabanti tankují Waldera pelety!

Topíte draze elektřinou? Kotelnu na pelety lze namontovat za pár hodin. Ušetříte 60 % nákladů na vytápění a  můžete topit ekologicky energií z místní pily.

Když se v roce 2011 poprvé objevila více v mediální prostoru partička okolo Dana Přibáně, co s šílenými trabanty projela celou Afriku, bylo to jako zjevení. Po letech expedic v super off-roadech přišel někdo, kdo ukázal, že to jde i nemožným strojem s minimálním rozpočtem.
A my klukům od Trabantů dokázali, že topení kotlem na pelety jde i improvizovaně, a přesto s plným komfortem.

Trabanti pak projeli Jižní Afriku, Austrálii, jižní Asii a z Indie až domů. Jejich filmy ovládly večery v České televizi, Danovi přednášky sály po celé zemi a jejich filmy dnes najdete na Netflixu! Marek Slobodník proslavil Banskou Bystrici víc než jakýkoliv jiný rodák.

Přes to, že v televizi to vše dramaticky vypadalo jako chaos a improvizace, tušil jsem, co úsilí a plánování, přípravy je za tím vším. A třeba Danova veřejná vystoupení s promítáním fotek byla perfektně připravená a inspirující, bavilo mě to, včetně mých dětí.

Po zmaru, který kluci zažili na poslední cestě s technikou Trabantů, jsem rozhodnutí opustit východoněmecký výrobek naprosto chápal. Jak my jsme ve stresu, když nám náklaďáky či manipulátory nefungují!  A tak jsem napjatě sledoval přípravy na novou expedici, a když si Dan na Facebooku posteskl, že neudělali úplně dobře s vytápěním tajné základny elektřinou za 8 Kč/kWh, napsal jsem mu.

Neznáme se, z 5. řady kulturáku v Benátkách sympatie nestačila přeskočit. Začal jsem opatrně, zda by mu nepomohla mobilní kotelna? A třeba na pelety? Máme jednu 120kW aktuálně volnou, krásný 6m kontejner se silem pro cisternu? Ukázalo se, že základna je 150m2 dílna a s výkonem kotlů jsem tedy asi tak 8x mimo potřebu vytápění.

Tak kotelna na pelety 50 kW na paletě s horkovzdušnou saharou pro vytápění hal, co dodává český výrobce? Furt velký výkon a navíc Trabanti budou v pronajatých prostorech jen 2-3 roky a co pak s nemalou investicí do vytápěcí jednotky? A když tam radiátory už jsou?  

Už jsme to chtěli vzdát, ale napadlo mě ještě zavolat kamarádovi topenářovi Pavlovi Kačírkovi, má to z Netvořic do Příbrami blízko a je rozhodně šikovnější. A řešení se našlo, jednoduchý kompaktní kotel Atmos na výstavní paletě, zásobník na pelety ze žluté popelnice, co trabanti nepotřebovali, pár kusů spojovacího materiálu a pořádný komín.

To je trochu neštěstí peletových automatů, jak jsou velmi účinní, mají “málo teplé” spaliny. Takže zatímco starý kotel připojíte improvizovaně na rouru od fekálu a bude to fungovat, tady potřebujete, bez zděného, pořádný vícevrstvý komín, jinak budete bojovat s kondenzátem a celá paráda bude k ničemu.

No a co se naplánovalo, skvěle dopadlo. Ráno nastoupili komínáři, prorazili díru do zdi a zatímco sestavovali komín, v dílně se oživil peletový kotel Atmos 15 kW.
Zapojil se do elektřiny 230V, demontoval elektrokotel, připojily se trubky na radiátory, zásobník z popelnice a následně komín. Za 6 h bylo hotovo včetně návozu pelet od nás a složením manipulátorem do dílny. Jako uznáváme, že kotel Atmos moc designu nepobral, je to taková Dacie, ale spolehlivě a úsporně vám bude sloužit. Ale zase je žlutý!
Ovládání kotle na dálku zajistí existující systém elektronického alarmu Jablotron, prostě si přes aplikaci kluci kotel před příjezdem nastaví na vyšší teplotu, jinak udržuje dílnu na cca 10 stupních.

 

Co mám vyrazilo dech, bylo auto na novou cestu, které jsme viděli před oficiálním odhalením. Jako, že Dan a spol. nepojede v Hiluxu, jsme tušili, ale vybrat si auto, které je ve všech parametrech mimo pohonu 4x4 horší než Trabant?

Vojenský LUAZ nemá střechu, je jen 3 místný, max. rychlost do 50 km/h, obojživelnost je možná tak na klidném rybníku, v silnějším proudu totiž pluje jako vor! Máte přátelé náš obdiv, na víkendový sraz veteránů dobrý, ale vymyslet si s tím expedici o tisíci kilometrech?

A tak jsem moc rád, že jsme pomohli a  parta okolo trabantů není v přípravě limitována teplým počasím. Jasně děláme to i pro reklamu, lidé, co sledují Žlutý cirkus by s námi mohli mít hodně společného. Mají rádi techniku, žijí na vesnicích či malých městech a pro ně je peletové vytápění přímo určeno. A i na Danovi bylo vidět, jak ho baví náš lunární vozík, co palety pelet zaveze přes obrubník a rozbahněný terén.

Ale primárně nám šlo o to ukázat, že pelety mají velké možnosti nasazení a představují pro lidi komfort a pohodu. Místo Trabantů si představte kluka celý den na montáži a místo dílny rodinný dům a úplně stejně oceníte, že se vrátíte do vytopeného a nemusíte pozdě odpoledne roztápět kotel na dřevo, abyste měli teplou vodu. S cisternou a pelety pěkně do sila by to byla větší paráda, ale při spotřebě dílny 2-3t pelet za rok to smysl nedává.

Marek Řebíček

 

Spojte se s námi přes Facebook